بهینه سازی حرفه ای سازه شما توسط متخصصین سازه (کلیک کنید)
0
09113840500

بررسی عامل ریزش ساختمان پلاسکو

به شهادت رسیدن جمعی از غیورمردان آتش نشانی در حادثه ساختمان پلاسکو را تسلیت عرض می نماییم.

ساختمان پلاسکو یکی از ساختمان‌های بزرگ و تجاری تهران با قدمت ۵۳ ساله دچار آتش سوزی و ریزش شد. شدت حریق به حدی بود که ۲۰۰ آتش‌نشان برای اطفا آن به محل اعزام شدند. اما در نهایت این ساختمان فرو ریخت.

ساختمان پلاسکو از یک سو در بردارنده مواد قابل اشتعال نظیر منسوجات و پوشاک بود و از سوی دیگر طبق ارزیابی‌های اولیه، فاقد سیستم اطفاء حریق استاندارد که در وضعیت حرارت‌های بالا باید به طور اتوماتیک به کار بیفتد و آتش را خاموش کند که متاسفانه در ساختمان پلاسکو وجود نداشته است. طبقات فوقانی ساختمان ابتدا دچار حریق می شود و با توجه به اینکه این ساختمان دارای سازه فلزی یکپارچه بوده است، بر اثر حرارت مقاومت وزنی خود را از دست می دهد. طبقاتی که کانون حریق بوده نرم می شود و نمی تواند وزن طبقات فوقانی را تحمل کند.

در این حادثه طبقات فوقانی روی طبقه ای که تحت تاثیر آتش با حرارت بسیار بالا بوده فرو ریخته و کل اسکلت نتوانسته وزن سازه های فرو ریخته را تحمل کند، بنابراین فروریزش کلی اتفاق افتاده است. حادثه پلاسکو از چند محور قابل ارزیابی است؛ یکی از دیدگاه مقاومت ساختمان در برابر آتش، موضوع دیگر مسائل سازه ای این ساختمان و مساله ی مهم دیگر به مدیریت بحران مربوط می شود. نحوه امداد و نجات و چگونگی رفتار مردم با نیروهای خدماتی مجموعه عواملی است که دست به دست هم می دهد تا ابعاد یک فاجعه بالا یا پایین بیاید. مورد دیگر موضوع رفتار مردم است. هم مردمی که ناظر این ماجرا بودند و هم مردمی که منافعی داشتند و نمی خواستند اموال، اجناس، اشیاء، مدارک و غیره از بین برود. در چنین مواردی نیازمند رفتار صحیح هستیم ولی در حادثه پلاسکو دیدیم چون آموزشهای لازم صورت نگرفته دچار وضعیت بی نظمی شدیم که حتی راه آمبولانسها و آتش نشانان مسدود شده بود. چنین مواردی در کشورهای دیگر نمی بینیم.

اما اگر این سازه بتنی بود باز هم این اتفاق می افتاد؟ در چنین شرایطی انتظار می رود که بحث فرو ریزش را نداشته باشیم، سازه های بتنی نسبت به سازه های فلزی در برابر تنش های حرارتی و آتش سوزی، مقاوم تر هستند و حداقل فرصت تخلیه و مهار آتش را به آتش نشانان می دهد.

اما سخن آخر: طبق مبحث ۳ و ۲۲ مقررات ملی ساختمان موارد ایمنی باید رعایت شود، فرض را بر این می گذاریم که برای ساختمانهای جدیدالتاسیس این مباحث جدی گرفته می شود اما ساختمانهای قدیمی به شدت مغفول مانده که رسالت ملی ما ایجاب می کند ایمنی را رعایت کنیم تا دچار وضعیتی مشابه ساختمان پلاسکو نشویم.

منبع: bestcivil.ir

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

fa_IRPersian