بهینه سازی حرفه ای سازه شما توسط متخصصین سازه (کلیک کنید)
0
09113840500

گرایش مهندسی سازه

تعریف و هدف گرایش سازه

یکی از مهمترین گرایش‌های مهندسی عمران که اکثر زمینه‌های کاری عمرانی را پوشش می‌دهد، گرایش سازه است. به‌طور کلی مهندسی سازه در ارتباط با طراحی وآنالیز سازه‌های مختلف مانند ساختمان‌های بلند و کوتاهِ پیچیده، پل‌های بزرگ، تونل‌ها، تأسیسات نفتی، سازه‌های آبی و سدها، سازه‌های صنعتی و نظایر آنها می‌باشد و محور اصلی مباحث تشکیل دهندۀ آن، محاسبه تنش‌ها و نیروهای فعال در سازه‌هاست.

هدف این دوره، آموزش افرادی است که دارای توانایی‌های لازم جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه‌های تخصصی در زمینه مهندسی سازه گردند. از آنجا که این فارغ التحصیلان علاوه بر توانایی های یک کارشناس عمران،از نظر علمی و پژوهشی در یک زمینه خاص معلومات بیشتری دارند، بنابراین کارایی بیشتری نیز داشته و ضمن آنکه می‌توانند در تمام محیط‌های جذبِ فارغ‌التحصیلان کارشناسی مشغول به کار گردند، توانایی بعهده گرفتن مسئولیتهای بالاتر و سنگین‌ترعلمی، پژوهشی و اجرائی را نیز دارند.

دروس اصلی کارشناسی ارشد و دروس مهم مورد نیاز برای این گرایش از دورۀ کارشناسی

تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ارشد عمران در تمام گرایش‌ها در دوره پژوهش‌محور برابر ۳۲ واحد است که شامل ۲۴ واحد دروس تئوری و عملی، ۲ واحد سمينار و ۶ واحد پايان‌نامه می‌باشد. در دوره آموزش‌محور گرایش سازه نیز به جای ۶ واحد پایان‌نامه، ۶ واحد درس اختیاری گذرانده خواهد شد و در درس سمینار بر روی یک موضوع خاص تحقیق می‌شود. دروس اصلی گرایش سازه عبارتند از:

ریاضیات مهندسی پیشرفته، دینامیک سازه، روش اجزاء محدود، تئوری الاستیسیته و پلاستیسیته، پایداری سازه‌ها.

همچنین برخی از دروس اختیاری این گرایش عبارتند از:

سازه‌های بتن‌آرمه پیشرفته، سازه‌های فلزی پیشرفته، تئوری صفحات و پوسته‌ها، طراحی ساختمانها در برابر زلزله، اثر زلزله بر سازه‌های ويژه، نگهداری و ترمیم سازه‌ها، ایمنی در سازه‌ها، طراحی هیدرولیکی سازه‌ها، مهندسی پی پیشرفته، اندرکنش سازه و آب، اندرکنش خاک و سازه، سازه‌های فضایی، مهندسی پل و …

از دروس مهم مورد نیاز برای این گرایش از دوره کارشناسی می‌توان مقاومت مصالح، تحلیل سازه‌ها، طراحی سازه‌های فولادی و طراحی سازه‌های بتنی را نام برد.

دانشگاه های مطرح در سراسر کشور

به طور خاص می‌توان دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت و خواجه نصیرالدین طوسی را بعنوان دانشگاه‌های مطرح در گرایش سازه نام برد. از دانشگاه‌های خارج از تهران نیز می‌توان به دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه تبریز اشاره کرد.

در ميان دانشگاههای آزاد نیز دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران مرکز و علوم و تحقيقات تهران در اين رشته مطرح می‌باشند.

زمینۀ فعالیت، آیندۀ شغلی و شرکت های عمرانی مرتبط با این گرایش

برای فارغ‌التحصیلان این گرایش امکان ادامه تحصيل در مقطع دکتری در اکثر دانشگاههای کشور وجود داشته و گرفتن بورس برای ادامه تحصيل در دانشگاههای معتبر خارج از کشور نيز به راحتی امکان‌پذیر می‌باشد. فارغ التحصيلان این گرایش پس از پایان دوره دکتری تخصصی می‌توانند در دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و پژوهشی بعنوان هیئت علمی مشغول به کار شوند.

از جنبه آينده شغلی می‌توان گفت که تقریباً تمام شرکت‌های مشاور در زمینه مهندسی عمران نیازمند به کارشناس ارشد سازه هستند و فارغ التحصیلان گرایش سازه می‌توانند در این شرکت‌های مشاور و یا دفاتر فنی شرکتهای پیمانکاری جذب شوند. همچنین یک مهندس سازه امکان انجام فعالیت به صورت انفرادی در قالب کارهای محاسبه و نظارت را نیز دارد و حتی اگر قصد کار اجرایی داشته باشد، می‌تواند در کارگاههای شرکتهای پیمانکاری نیز به کار بپردازد.

با توجه به جامعیت گرایش سازه، بطور کاملتر می‌توان گفت که فارغ التحصیلان این دوره زمینه فنی کافی برای احراز مشاغل زیر را دارند:

– همکاری با وزارتخانه‌ها و سازمانهای مسئول اجرای طرحهای عمرانی و صنعتی جهت برنامه‌ریزی، طراحی و نظارت بر طرحها مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت صنایع، سازمان نظام مهندسی ساختمان و واحدهای عمرانی شهرداری‌ها.

– همکاری با مهندسین مشاور سازه، معمار، راه و راه‌آهن و آب جهت مشارکت در طراحی و نظارت بر اجرای پروژه‌های موضوع فعالیت این مؤسسات.

– همکاری با مهندسین مشاور صنعتی جهت مشارکت در طراحی و نظارت بر اجرای ساختمانهای صنعتی، کارخانجات، سیلوها و برجها.

– همکاری با مؤسسات صنعتی که به نحوی با مهندسی سازه سروکار دارند، جهت مشارکت در طراحی فرآورده‌ها مانند صنایع دفاعی، کشتی‌سازی و هواپیماسازی.

از معروفترين مراکز و شرکتهای عمرانی مرتبط با اين گرایش می‌توان شرکت مهندسين مشاور مهاب قدس، شرکت مهندسين مشاور سازه‌پردازی ایران، شرکت سهامی خدمات مهندسی برق- مشانیر، گروه مهندسين مشاور تهران محاسب و شرکت کیسون را نام برد.

تعداد پذیرش دانشجو در دانشگاه های دولتی در سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲

باتوجه به اینکه گرايش سازه قدمت زیادی دارد و معمولاً هم اولین گرايشی است که دانشگاهها در مقطع کارشناسی ارشد عمران در آن دانشجو می‌پذیرند، عملاً بالاترین ظرفيت جذب دانشجو را در بین کلیه گرايشهای عمران دارا می‌باشد.

در جدول زیر، تعداد پذيرش دانشجو در سال ۹۲ در دانشگاههای تهران و شهرستان بر اساس نوع پذيرش آورده شده است.

مهندسی عمران (گرایش سازه)

سال ۹۲
نوع دوره

تهران

شهرستان

روزانه

۱۵۷

۴۳۹

شبانه

۳۳

۱۵۶

پردیس خودگردان

۲۳۷
غیرانتفاعی

۱۵

۳۷۵
پیام نور

۳۰

مجازی

مجموع ۲۲۵ ۱۲۰۷

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

fa_IRPersian