بهینه سازی حرفه ای سازه شما توسط متخصصین سازه (کلیک کنید)
0
09113840500

نرم افزار کنترل برش پانچ از نتایج سیف

نرم افزار کنترل برش پانچ از نتایج سیف

در این پست می توانید نرم افزار کنترل پانچ را دانلود نمایید.

نرم افزار سیف به طور معمول برای سازه های بتن آرمه مقادیر برش پانچ را گزارش می دهد.

اما برش پانچ چیست؟

وزن سقف قرار گرفته روی ستون ها سبب ایجاد تنش برش در دال آن می شود.تمرکز این تنش ها در یک مساحت کوچک،نیروی متمرکز بسیار زیادی را در محل اتصال ستون به دال به وجود می آورد. در صورتی که تدابیر مناسبی برای مهار و کاهش این تنش ها در دال به کار برده نشده باشد دال توسط ستون سوراخ شده و سقف برساکنین آوار خواهد شد.به این پدیده برش پانچ (منگنه ای)گفته می شود. در فایلی که در ادامه دانلود می کنید به تفکیک ستون گوشه،کناری و میانی می توانید براساس

نیروهای خروجی تحلیل safe و ابعاد و اندازه ستون پانچ را کنترل کنید.

برش پانچ (Punching Shear) یا برش دو طرفه به عنوان یک حالت شکست معرفی می شود که باید از بروز آن جلوگیری به عمل آورد. این حالت ناشی از برش ایجاد شده تحت اثر بار های متمرکز در المان های سازه ای مثل دال بتنی و پی اتفاق می افتد. برای درک بهتر حالت شکست برش پانچ، دال تختی را فرض کنید که تحت اثر بار مرده ناشی از طبقات بالا، باعث ایجاد شدن تنش های برشی در دال اطراف ستون های طبقات پایین می شود. اگر تمرکز این تنش ها در یک سطح کوچک باشد، در نهایت یک نیروی متمرکز بسیار زیادی در محل اتصال ستون به دال ایجاد می‌کند.

اگر ظرفیت برشی این سطح بحرانی (که در ادامه مفصل درباره آن صحبت خواهیم کرد.) به اندازه تجمیع بار وارده به آن نباشد؛دال توسط ستون سوراخ شده و سقف دچار ریزش می‌شود.به دلیل نوع شکست اتفاق افتاده آن را «برش پانچ» یا «برش سوراخ کننده (منگنه ای)» یا «برش دو طرفه» نامیده اند.

نمونه از برش پانچ اتفاق افتاده در سازه های مختلف را در شکل زیر مشاهده می کنید.

پانچ

دانلود نرم افزار

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

fa_IRPersian