بهینه سازی حرفه ای سازه شما توسط متخصصین سازه (کلیک کنید)
0
09113840500

مقابله با پیچش در سازه‌ها: مفهوم، انواع، اثرات و راهکارها

پیچش در سازه‌ها

مقدمه:

پیچش در سازه‌ها یکی از چالش‌های مهم در طراحی و ساخت سازه‌های عمرانی است که نیاز به بررسی دقیق و مدیریت صحیح دارد. پیچش به تغییر شکلی اشاره دارد که در سازه‌ها در پاسخ به بارهای خارجی ایجاد می‌شود. در این مقاله، به تعریف پیچش، انواع آن، اثرات مخرب و برخی جریمه‌های مرتبط با نامنظمی‌های سازه‌ها خواهیم پرداخت.

تعریف پیچش:

پیچش به تغییر شکلی اشاره دارد که در یک سازه در پاسخ به بارهای خارجی ایجاد می‌شود و توانایی سازه در بازگشت به شکل اولیه خود را دارد. یکی از عوامل اصلی بروز نامنظمی پیچشی، اختلاف بین مرکز جرم و مرکز سختی است که به دلیل توزیع نامناسب جرم و سختی در پلان اتفاق می‌افته. این تفاوت معمولاً در پلان‌های نامتقارن به وجود می‌آید، و برای بهبود وضعیت پیچشی پلان، توزیع مناسب المان‌های باربرجانبی (که دارای بیشترین سختی در سازه هستند) لازم است.

انواع پیچش:

  1. پیچش ذاتی:

   – پیچش ذاتی به عنوان پیچش معمولی سازه در نظر گرفته می‌شود و اغلب در نتیجه بارهای استاتیکی و دائمی مانند وزن سازه، بار باد، و بار برف ایجاد می‌شود.

   – این نوع پیچش معمولاً با استفاده از طراحی مناسب و محاسبه دقیق بارها مدیریت می‌شود.

  1. پیچش تصادفی:

   – پیچش تصادفی به عنوان پیچش ناشی از بارهای دینامیکی و ناپیوسته مانند زمین‌لرزه، باد ناگهانی، و افزایش دمای مواد سازه شناخته می‌شود.

   – این نوع پیچش ممکن است به پیچش‌های ذاتی افزوده و سازه را به خطر بیاندازد.

اثرات پیچش:

پیچش‌ها می‌توانند به مشکلات جدی در سازه‌ها منجر شوند:

– تغییرات شکل: پیچش‌ها باعث تغییر شکل سازه می‌شوند که ممکن است به ترک‌ها، تراشه‌ها و آسیب به سیستم‌های ترتیبی منتهی شود.

– کاهش عمر مفید: پیچش‌ها می‌توانند عمر مفید سازه را کاهش داده و سازه را آسیب‌پذیرتر نسبت به بارهای آینده کنند.

– تخریب: در شرایط افزایشی پیچش‌ها می‌توانند به تخریب نهایی سازه منتهی شوند.

جریمه‌های ساختمان دارای نامنظمی:

برای کنترل و مدیریت پیچش و نامنظمی‌ها در سازه‌ها، طراحان و مهندسان از جریمه‌های متنوعی استفاده می‌کنند. در ادامه، چندین جریمه متداول برای ساختمان‌های دارای نامنظمی ذکر شده است:

جریمه‌های ساختمان دارای نامنظمی:

  1. ترکیب ۱۰۰% نیروی زلزله در یک جهت با ۳۰% جهت متعامد.

  2. تشدید خروج از مرکزیت اتفاقی توسط ضریب Aj.

  3. جهت تحلیل سازه از روش خطی استاتیکی معادل نمی توان استفاده نمود.

  4. جهت تعیین تغییر مکان نسبی هر طبقه بجای مراکز جرم از نقاط کناری ساختمان باید استفاده نمود.

  5. اصلاح مقادیر بازتاب دینامیکی با ۹۰% مقادیر استاتیکی (بجای ۸۵%).

جریمه‌های ساختمان دارای نامنظمی شدید:

  1. تمام جریمه‌های حالت نامنظمی زیاد بعلاوه.

  2. احداث ساختمان در مناطق با خطر نسبی متوسط و بالاتر بر روی زمین نوع ۴ ممنوع است.

  3. بواسطه اعمال ضریب Rho=1.2 در ترکیبات بارگذاری، نیروی زلزله باید ۲۰% افزایش داده شود.

  4. اصلاح مقادیر بازتاب دینامیکی با ۱۰۰% مقادیر استاتیکی (بجای ۹۰%).

  5. در سیستم‌های قاب ساده + مهاربند ویژه یا دیوار برشی ویژه، ارتفاع ساختمان به ۵۰ متر از روی تراز پایه محدود می‌گردد.

جمع‌بندی:

مقابله با پیچش‌ها یکی از مسائل کلیدی در مهندسی عمران است که نیاز به توجه ویژه دارد. پیچش‌ها می‌توانند از نوع ذاتی یا تصادفی باشند و اثرات مخربی مانند تغییر شکل، کاهش عمر مفید و تخریب را در سازه‌ها ایجاد کنند. برای مقابله با پیچش‌ها، طراحی صحیح، استفاده از مواد مناسب، و رعایت مقررات مربوطه ضروری است. همچنین، جریمه‌های معین شده در استانداردها به عنوان ابزارهای مهمی برای ایجاد پایداری و ایمنی سازه‌ها عنوان می‌شوند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

fa_IRPersian